Διαμεσολαβηση Οnline ή αλλιώς ODR
Ενώ η τεχνολογία είχε ήδη αναπτυχθεί σημαντικά, ο μέσος χρήστης δεν αξιοποιούσε τα εργαλεία που του δίνονταν απλόχερα στην καθημερινότητά του. Λέξεις όπως τηλε-εργασία, ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-Governance) και webinars ήταν άγνωστες στον μέσο Έλληνα και μάλιστα ακόμα και σε μικρότερες ηλικίες, που έχουν αυξημένη επαφή με την τεχνολογία. Εν μέσω της πανδημίας COVID-19 και των σχετικών μέτρων αντιμετώπισής της, ωστόσο, αναγκαστικά πλέον, μεγάλο μέρος του πληθυσμού μπήκε στη διαδικασία να εξοικειωθεί με αυτούς τους όρους, αλλά και να τους ενσωματώσει στην καθημερινότητά του.
Έτσι, λοιπόν, πολλοί εργαζόμενοι άρχισαν να δουλεύουν από απόσταση χρησιμοποιώντας ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το Microsoft teams και το Slack, εγκαινιάστηκε και έκανε αισθητή την παρουσία του το www.gov.gr και οι διαδικτυακές συναντήσεις και τα διαδικτυακά σεμινάρια μέσω του Zoom πήραν φωτιά.
Τι συνέβη όμως με τη διαμεσολάβηση;
Ενώ το ODR (Online Dispute Resolution) υπήρχε ως όρος, δεν ήταν ευρέως διαδεδομένος ή, καλύτερα, δεν γινόταν εκτενής αξιοποίηση της διαδικασίας. Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες διαμεσολαβήσεις παγκοσμίως γίνονταν δια ζώσης και το ODR χρησιμοποιούνταν, κατά βάση, σε διασυνοριακές καταναλωτικές διαφορές. Εν μέσω καραντίνας, όμως, το μοντέλο αυτό άλλαξε και ξεκινήσαμε να βλέπουμε τη διενέργεια μαζικών online διαμεσολαβήσεων σε όλων των ειδών τις διαφορές. Οι οnline διαμεσολαβήσεις γίνονται κυρίως μέσω Zoom.
Το Zoom είναι μια πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων με αυξημένες δυνατότητες και λειτουργίες. Μια από αυτές, που το καθιστούν ιδανικό για την διαμεσολάβηση, είναι η δυνατότητα δημιουργίας Zoom Rooms, δηλαδή διαφορετικών δωματίων τηλεδιάσκεψης· ό,τι ακριβώς χρειάζεται και η διαμεσολάβηση…
Έτσι, λοιπόν, σε μια online διαμεσολάβηση ο πιστοποιημένος διαμεσολαβητής, τα μέρη και οι δικηγόροι τους έχουν τη δυνατότητα να συνδεθούν ταυτόχρονα από τον χώρο τους και να διεξαγάγουν τη διαμεσολάβηση, όπως θα συνέβαινε και από κοντά. Αφού μπουν όλοι στο σύστημα, μπορεί να ξεκινήσει η διεξαγωγή της ΥΑΣ ή η κοινή συνεδρία και, στη συνέχεια, ο διαμεσολαβητής μπορεί να δημιουργήσει και να μεταφέρει σε Zoom Rooms τα μέρη και τους δικηγόρους τους σαν να ήταν σε μια κανονική δια ζώσης διαμεσολάβηση.
Στην Αμερική, λοιπόν, που η διαμεσολάβηση αποτελεί κομμάτι της κουλτούρας τους στο πλαίσιο της επίλυσης διαφορών και χρησιμοποιείται ευρέως, λόγω της καραντίνας οι online διαμεσολαβήσεις αυξήθηκαν ακαριαία. Ένας συνάδελφος διαμεσολαβητής στην Αμερική πραγματοποίησε τον Απρίλιο 9 online διαμεσολαβήσεις και έως τότε είχε κάνει μόλις 2 σε όλη τη καριέρα του.
Στα πλεονεκτήματα της διαδικασίας εντάσσεται η ευκολία πρόσβασης των μερών και των νομικών παραστατών τους από όπου και αν βρίσκονται και η άνεση που τους εξασφαλίζεται, καθώς συμμετέχουν σε μια συναισθηματικά έντονη διαδικασία από τον δικό τους χώρο. Το γεγονός ότι οι μετέχοντας βρίσκονταν στον δικό τους χώρο, τους έκανε να αισθάνονται πιο άνετα, βοηθώντας τους να σκέφτονται λογικά χωρίς να πιέζονται ή να νιώθουν ότι απειλούνται.
Μην ξεχνάμε ότι η διαμεσολάβηση αποσκοπεί στην εύρεση μιας λύσης που ικανοποιεί τα μέρη. Σίγουρα, λοιπόν, ένα κλίμα ζεστασιάς, όπως του σπιτιού, διευκολύνει την όλη διαδικασία. Επίσης, κάποιοι, διαπιστευμένοι διαμεσολαβητές κυρίως, σχολίασαν στα θετικά ότι με το να βλέπουν το δικό τους body language και τις δικές τους κινήσεις στην κάμερα, βοηθήθηκαν στην εξέλιξη της διαδικασίας.
Δεν θα μπορούσε, όμως, να μην υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος…
Το γεγονός ότι ο διαπιστευμένος διαμεσολαβητής δεν έχει προσωπική επαφή με τα μέρη κάνει πιο δύσκολο το έργο του. Απαραίτητο για την καλή εξέλιξη της διαδικασίας είναι να εγκαθιδρυθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης ανάμεσα στον διαμεσολαβητή και τα μέρη. Όπως γίνεται αντιληπτό, αυτό καθίσταται δυσκολότερο, όταν η επικοινωνία γίνεται μέσω υπολογιστή και όχι από κοντά. Ένα άλλο βασικό ζήτημα που απασχολεί την κοινή γνώμη είναι αυτό της ιδιωτικότητας και του απορρήτου της διαδικασίας.
Το απόρρητο της διαδικασίας είναι βασικός πυλώνας της διαμεσολάβησης. Οι ψηφιακές πλατφόρμες, όμως, έχουν αρκετά κενά ασφαλείας και συγκεκριμένα για το Zoom υπήρχαν αρκετά δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για κενά ασφαλείας που εντοπίστηκαν λόγω της ταχείας αύξησης των χρηστών του. Η εταιρεία διόρθωσε τα κενά ασφαλείας, αλλά, σε κάθε περίπτωση, είναι ένα βασικό πρόβλημα, καθώς, ακόμα και να μην εκμεταλλευτεί κάποιος χάκερ το κενό ασφαλείας ενός συστήματος, ώστε να υποκλέψει δεδομένα, είναι πολύ εύκολο ένας κακόβουλος, έμπειρος χρήστης υπολογιστή με τη χρήση εξειδικευμένων εργαλείων να ηχογραφήσει / βιντεοσκοπήσει τις συνομιλίες του μέσω υπολογιστή.
Επιπλέον, οι κάμερες που είναι εγκατεστημένες στους περισσότερους υπολογιστές έχουν ένα συγκεκριμένο κάδρο κάλυψης, συχνά μικρό, πράγμα που δεν επιτρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι δεν βρίσκεται κανείς άλλος στο δωμάτιο. Το κομμάτι της ιδιωτικότητας και του απορρήτου της διαδικασίας είναι βασικό να εξασφαλιστεί, ώστε να παραμείνει ο κόσμος δεκτικός στο ODR ακόμα και μετά την πάροδο της κρίσης COVID-19. Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι το ODR έχει και αυτό τον κόσμο του και συνεχώς αυξάνεται η χρήση του…μένει να δείτε αν σας ταιριάζει ή αν είστε πιο παραδοσιακοί στις επικοινωνίες σας.
Εμείς, σε κάθε περίπτωση, είμαστε εδώ για να διεξάγουμε διαμεσολάβηση με οποιονδήποτε τρόπο προτιμάτε. Για τις ανάγκες του ODR έχουμε δημιουργήσει αίθουσα τηλεδιάσκεψης 8 ατόμων και, με τη χρήση συσκευών τηλεδιάσκεψης της Polycom, είμαστε σε θέση να διεξάγουμε διαμεσολάβηση από απόσταση διασφαλίζοντας εξαιρετικό ήχο και εικόνα με βίντεο κάλυψης όλου του δωματίου, ώστε να εξασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επικοινωνήσετε μαζί μας και να μας αναθέσετε την online διαμεσολάβηση της υπόθεσής σας.